Drömmar kring en å

Inspirerad av trädens grenar som släpar sina spetsar ner i åvattnet som makligt rinner förbi så uppväcks snart längtan efter näckrosor Nymphaea alba, svärdsliljor Iris pseudacorus, välvda broar och blåregn Wisteria sinensis. Ja, du förstår nog vad jag syftar på!


Såklart inspireras jag av konstnären Claude Monets trädgård i Giverny, Frankrike, med den välvda "Japanska bron" inklädd av violett och vitt blåregn!
"Japanska bron" med blommande blåregn i Monets trädgård.
Här tillåter jag mig en avstickare. Monet skapade ju sin trädgård i Giverny, i Normandie, nordvästra Frankrike för att alltid ha något att måla. Han fascinerades av ljusets speglingar i vattenytan och de olika färger ljuset ger vid olika tider på dagen. Ju fler gånger han  målade motiven desto mer abstrakta blev de, det var färgerna, formerna och stämningen de gav som var det Monet ville förmedla, "l'impression", intrycket. Inte den fotografiska avbildningen som dittills hade varit det rådande inom konsten.
Monets japanska bro
"Japanska bron" i kvällsljus. Claude Monet 1894 (?)
¨
"Japanska bron" målad i början på 1920-talet, ungefär samma tid som Elfvabjer byggdes.

Åter till verkligheten och Elfvabjers trädgård! Eftersom vi på andra sidan bron har "mad" alltså en vattensjuk sankäng, så finns ingenstans för bron att fästa på andra sidan ån. Men det gör egentligen inget, för som ses på Monets målningar ovan, så hade han från början inget blåregn över Japanska bron! Det är planterat på1920-talet, under Monets sista år.

Blåregnet kan ju växa på en göra en pergola istället? Som denna i trädgården vid Villa Cimbrone på Amalfikusten, Italien.


 Eller som en annan trädgård i södra Italien, bara låta det vita blåregnet hänga ut över ån,

Såklart kommer jag att ha min favoritblommor i trädgården, men även några av Jonas favoriter samt de som överlevt från Esters tid. Jag kommer också komplettera med växter och namnsorter som var populära på 1920- och 1930-talen. En sådan är en vit, kryddigt starkdoftande nejlika Dianthus 'Mrs Sinkins'.
Nejlikan 'Mrs Sinkins' som finns i 1920-talsträdgården Hidcot Manor i England.
En dröm jag haft sedan tonåren, inspirerad av van Gogh och Monet är en längsgående rabatt av blå iris Iris barbata och Iris florentina under en rad av fruktträd. Men jag vill ha irisrabatten längs en päronpergola av kordongträd efter Emma Lundbergs idéer. Päronpergolan tänkte jag kunde antingen vara i gräsmattan öster om huset, eller i en axel från trädgårdsutgången från köket och ner mot ån.


Monet

Irisrabatt i Monets trädgård i Giverny, norra Frankrike

Irisar målade av van Gogh
Irisar blommar ganska kort tid, i mitten av juni. För att ha mer intressant att titta på under flera tider på året tänkte jag att vita pingstliljor Narcissus poeticus eller änglatårar, även kallad orkidénarciss, Narcissus triandrus 'Thalia' vore fint att kombinera med irisarnas grafiska grågröna blad. Under högsommaren purpurfärgad blomning med grekisk vädd Knautia macedonica accentuerad av vit stäppsalvia Salvia nemorosa 'Schneehügel'. Höstblomningen utförs av blodtopp Sanguisorba officinalis 'Tanna'. Kanske ska den mörka purpurfärgen också gå igen i bladen hos alunroten Heuchera 'Obsidian' som blommar med små vita fjäderlika blommor i glesa ax under juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.